Sunday, July 9, 2017

Wayne Rooney Tinggalkan Manchester United, Kembali Ke Everton

Tags

Wayne Rooney rasmi angkat kaki dari Manchester United dan kembali ke Everton pada akhir musim ini.

Manchester - "Wayne Rooney akan meninggalkan Manchester United (MU) dan kembali ke Everton. Terima kasih, Wayne, dari kami semua," bunyi pernyataan rasmi The Red Devils di akaun Twitter kelab.

Sejak Jose Mourinho menjadi pengurus MU pada awal musim lalu, Rooney kehilangan tempat sebagai pemain utama. Kalah bersaing dengan Zlatan Ibrahimovic dan Marcus Rashford menyebabkan bomber 31 tahun tersebut hanya muncul dalam 39 perlawanan.

Dari 39 perlawanan itu, Wayne Rooney hanya ditampilkan 25 kali sejak minit awal perlawanan.

Lebih banyak menghangatkan bangku simpanan, Wayne Rooney disebut-sebut bakal angkat kaki dari MU dan kembali ke kelab masa kecilnya, Everton. Rooney akhirnya bersetuju menerima tawaran dari The Toffees dan menandatangani kontrak sehingga 30 Jun 2019. Tidak dinyatakan berapa dana yang akan dikeluarkan oleh Everton untuk mendapatkan Rooney.

"Wayne meninggalkan kami sebagai penjaring gol terbanyak sepanjang masa di MU, dan telah memenangkan setiap gelaran penting dalam pertandingan," kata naib Chairman MU, Ed Woodward.

"Rekodnya akan memakan waktu puluhan tahun bagi siapa saja yang ingin menyamainya, dan saya sangat berterima kasih atas cara dia memimpin sejak dilantik sebagai kapten kelab tiga tahun lalu," katanya.

Wayne Rooney bertandang ke Manchester United pada Ogos 2004. The Red Devils membelinya dari Everton dengan kos yang mencapai 25.6 juta pound sterling.

Selama 13 tahun berada dalam MU, Rooney telah mencapai berbagai prestasi gemilang. Dia berjaya menjaringkan 253 gol dari 559 pertandingan yang diikutinya.

Hasil sentuhan Wayne Rooney, MU berjaya merangkul 16 gelaran juara, antaranya lima trofi Premier League, satu gelaran Liga Champions, satu gelaran Liga Eropah, dan satu trofi Piala Dunia Antara Kelab.

Sumber: Manchester United

Artikel Terkait


EmoticonEmoticon